Historia koni zimnokrwistych
Z pewnością każdy z Was nie jeden, ani nie dwa razy, napotkał na swojej drodze sytuacje, w których konie towarzyszyły w pracy człowiekowi.
W obecnych czasach, gdzie postęp technologiczny ciągle idzie do przodu, a transport jest rozwinięty na ogromną skalę, konie przeważnie nie są wykorzystywane już do usług pociągowych. Oczywiście nadal można je spotkać w takiej roli - między innymi na starych rynkach w większych miastach, bądź w górach, gdyż są ich ikoną wraz z towarzyszącą im bryczką. Niestety, w wielu przypadkach nadal dochodzi do zaniedbania koni i wycieńczania ich, poprzez nadmiar ciężaru jaki nakazuje się im ciągnąć.
Konie tak zwane "pociągowe" to głównie konie zimokrwiste. Jednakże, można również zauważyć zaangażowanie koni gorącokrwistycg, które także zapewniały pomoc przy pracy człowiekowi.
Nazwa rasy (zimnokrwista) ma bezpośredni związek z charakterem koni, natomiast nie mają żadnego odniesienia do między innymi temperatury ich ciała - zdarza się, że ludzie błędnie tak stwierdzają. Są one bowiem bardzo opanowane, łagodne, posłuszne, spokojne i potrafią zachować przysłowiową zimną krew. Ich przeciwieństwem są konie gorącokrwiste, które są zazwyczaj niezwykle żywiołowe i bywają impulsywne, dlatego wymagają doświadczonych opiekunów.
Konie zimnokrwiste są z reguły bardzo ciężkie i masywne. Ich waga może osiągać nawet do 1000kg. Są bardzo silne i wytrzymałe. Mają sporą masę mięśniową. Niejednokrotnie konie zimnokrwiste biorą udział w zawodach, dzielnie skaczą przez przeszkody oraz nawet biegają - z zastrzeżeniem, że zdarza się to tylko u niektórych ras.
Oto kilka z ras koni od wieków wykorzystywanych do zaprzęgów i innych prac pociągowych:
Koń Dutch Draft
Koń belgijski
Koń fryzyjski
Koń Shire
Koń ardeński
Pamiętaj, jeśli jesteś świadkiem ZŁEGO traktowania zwierząt, niezwłocznie zwróć się do organizacji odpowiedzialnych za pomoc!
Nie dopuszczajmy do wymęczania koni oraz innych naszych zwierzęcych przyjaciół.